niedziela, 24 stycznia 2016

Geografia dla najmłodszych

     W tym miesiącu motywem przewodnim naszych zabaw była geografia.
Żeby dziewczynom geograficzne zabawy  podobały się, a ilość szczegółów ich nie zniechęciła, zaproponowałam  proste i wdzięczne zajęcia, tak aby przyjemnie i miło poznawało nam się świat z geograficznego punktu widzenia.


     W związku z tym, że początek roku był dla nas wyjazdowy, a ilość kilometrów przejechanych dość spora,  zaproponowałam dziewczynom abyśmy przeżyły tę podróż jeszcze raz. Tym razem podróżowałyśmy palcem po mapie.

Z prawdziwej podróży mamy kilka zdjęć, więc dla przypomnienia mogłyśmy zerkać i odświeżać pamięć, co, gdzie i kiedy.... Tu morze, tu duuuuużo, duuuużo drogi... tu Polska, tu Szwecja. Więc przypominałyśmy sobie widoki jakie mijałyśmy podczas tej dość czasochłonnej wyprawy.






     Następną propozycją zabawy, idealną wręcz propozycją aby zanurzyć się w geograficzne odmęty, jest zabawa tworem który pomoże zrozumieć gdzie jesteśmy, gdzie jest w tym momencie nasze miejsce na ziemi i jak niewielką kropeczką na mapie świata jesteśmy.
Kilka kółek różnej wielkości związanych razem (wyglądają jak pawie oko), na każdym z tych kół inny kawałek ziemi.






Pierwsze (największe) koło "Moja planeta", drugie "Mój kontynent", trzecie "Mój kraj", czwarte "Mój region", piąte "Moja gmina", szóste "Mój dom" i siódme "JA".
Bardzo efektownie wygląda i w użyciu jest łatwe i przyjemne, a dzięki przekręcaniu kółek można łatwiej zrozumieć gdzie się znajdujemy :) Od planety do jednostki.


Zrobiłam również dwie maty filcowe.
Jedna z nich służy do przyczepia filcowych kontynentów do filcowej mapy. Dzięki takiej zabawie uczymy się gdzie jest właściwe miejsce dla poszczególnych kontynentów i utrwalamy nazwy.




     Druga mapa filcowa ma przyszyte na stałe kontynenty a jedyną ruchomą rzeczą są nazwy. Czyli tutaj również ćwiczymy intensywnie nazewnictwo i utrwalamy rozmieszczenie kontynentów na Ziemi :)







    Bardzo pomocnym towarzyszem podczas zabaw była książka ZAKĄTKI. Pięknie wydana, z pięknymi ilustracjami, które przedstawiają mieszkańców świata oraz ich tradycyjne stroje i  mieszkania. Dzięki tej książce odbyłyśmy piękną podróż po świecie poznając wielu jej mieszkańców i podziwiając niezwykłe, tradycyjne budowle :)







     Niezastąpione przy geograficznym temacie jest malowanie map, a najlepsze jakie udało nam się znaleźć są to mapy stworzone specjalnie po to aby po nich  mazać z wydawnictwa Olesiejuk. Tak więc, kredki, mazaki, długopisy do rąk i malowałyśmy.... dużo malowałyśmy. Na mapach umieszczone były charakterystyczne dla danych kontynentów/krajow zwierzęta, budowle i wiele innych charakterystycznych cech . Było to bardzo fajne poznawanie świata.
     Dużym powodzeniem cieszyła się również mapa stworzona przeze mnie. Bardzo łatwo można stworzyć plansze do kolorowania dla dzieci. Wystarczy kalka i duży format papieru. JA przekalkowałam w ten sposób mapę świata i sprawdziło się to jako świetne narzędzie do pracy :)
















Geografia nie jest dla nas tematem zamkniętym, wręcz przeciwnie... chcemy więcej geografii.

Tak wyglądają nasze propozycje zabaw z tym wdzięcznym tematem :)

Szukałyśmy swojego miejsca na Ziemi, poznawałyśmy bardzo intensywnie kontynenty. Geografia jest git :)

      Odwiedzajcie również innych uczestników projektu Dziecko na warsztat, z pewnością znajdziecie tam mnóstwo kreatywnych pomysłów na zabawy z geografią :)

BAWIMY SIĘ!!!




  Wokó³ Dzieci S³owo Mamy Ed Montessori Karolowa Mama Kre Team Kreatywnym Okiem Matkopolkowo Bez nudy 360 przygód Bawimy my siê trzy Biesy dwa Duœkowy Œwiat Dzika jab³oñ Elena po polsku Co robi Robcio Jej ca³y œwiat Ca³y œwiat Karli Tymoszko Igranie z Tosi¹ Kawa z cukrem Laurowy œwiat Kreatywnie w domu LIttle bit life Gugusiowo Ciekawe dzieci Œwiat Tomskiego Ohana On Ona i dzieciaki Mama w biegu Zakrêcony Belfer Œwinki 3 Uszywki Zuzinkowej mamy Mama na pe³en etat Mama Trójki Dzwoneczkowy raj mamy Ogarniam wszechœwiat Kreatywna mama Mama Aga Mamuœka24 Pomieszane z popl¹tanym Nasze rodzinne podró¿e Nasza szko³a domowa Panna Swawolna Odkrywcy wiedzy Z motylem na d³oni Nasz przygoda diy Zabawy z Archimedesem Schwytane chwile Pomys³owe smyki My home and heart Gagatki 3 Dziecko na warsztat

28 komentarzy:

  1. świetnie Wam wyszły te mapy filcowe :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję. Filc to bardzo przyjemny materiał do tworzenia pomocy edukacyjnych :) Miło jest się nim bawić :D

      Usuń
  2. Och! Ale ja Wam zazdroszczę map filcowych! Szalenie mi się one podobają, ale nie potrafię zdobyć się na odwagę by je wykonać z moimi zdolnościami manualnymi;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Spróbuj z filcem, to naprawdę nic trudnego :) Gorąco zachęcam :)

      Usuń
  3. A mi zabrakło weny na zrobienie filcowej mapy... Teraz jak patrze na Wasz warsztat to żałuję ;-) .
    Ps. Musimy sobie zakupić tą książkę od Wyd. Olesiejuk :-D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Księgi z wydawnictwa Olesiejuk o mapach mamy dwie, tę wielką "Mapy do kolorowania" i ta mniejsza "Klub małych podróżników" Oby dwie warto mieć i do malowania i do nauki się nadają :)

      Usuń
    2. Ja zaczęłam robić mapę filcową jakiś czas temu, ale zarzuciłam, bo miałam podejrzenie, że starsza córka źle reaguje na kontakt z filcem. Jak patrze na te śliczne mapy to mi trochę szkoda i chyba wrócę do tego projektu.

      Usuń
  4. Super warsztat! Tez tworze filcowa mape :) juz jest prawie gotowa, robie tez zwierzeta i zabytki i to wlasnie musze jeszcze dokonczyc. Kolo pokazujace nasze miejsce we wszechswiecie to swietna sprawa, Zara robila kiedys podobne ze swoja opiekunka.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję. Oj dużo pracy przy tworzeniu zabytków i zwierząt :) ale efekt zapewne będzie powalający :) Powodzenia i czasu życzę :)

      Usuń
  5. Bardzo fajny pomysł z kółeczkami obrazującymi region, państwo itd.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pomysł zaczerpnięty z internetów ;) Bardzo przyjemna zabawka :)

      Usuń
  6. Mapa filcowa... kurczę jak mi sie marzy do okoju młodszej.... ale kurczę tak nie umiem się z nim obejść ..

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Może warto jeszcze jedno podejście do filcu zrobić. To nic trudnego. Trochę czasochłonne, ale efekt końcowy bardzo przyjemny :)

      Usuń
  7. Piekny warsztat ksiazka bardzo mi sie podoba. Dla mojej 2letniej corki książka jak znalazł.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję. Książka "Zakątki" warta posiadania na swej półce. Pokazuje charakterystyczny strój, tradycyjne budownictwo, jak i ukazuje różnice w wyglądzie poszczególnych mieszkańców z różnych zakątków świata.

      Usuń
  8. Świetny pomysł z pawim okiem, wykorzystamy. Zaciekawiły mnie też mapy do malowania, wyd. Olesiejuk ma coraz więcej ciekawych aktywizujacych pozycje dla dzieciaków.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Trafiają nam się bardzo fajne egzemplarze do wycinania, malowania, zabawy z wydawnictwa Olesiejuk. I są o różnej tematyce, oprócz map bardzo podobają nam się np. Zamki. Polecamy

      Usuń
  9. Super, super, super! Genialny pomysł z 'pawim oczkiem'...i te cudowne mapy filcowe - też mieliśmy w planach, ale mamy za małe arkusze filcu, dlatego postawiliśmy na bristol ;) Pozdrawiamy!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję. Wasze kontynenty wykonane zbrysolu również pięknie się prezentują :)

      Usuń
  10. Bardzo motywujące i zachęcające są wszystkie Twoje prace filcowe Kalii. W końcu się przemogłam i sama też szyję mapę filcową ze zwierzakami, jak widziałaś i bardzo mi się to szycie podoba! Masz świętą rację, że to nie trudne, trzeba się tylko przemóc :)
    Warsztat wyszedł Wam bardzo fajnie i mocno rysunkowo :D Podobają mi się wszelkie mapowniki do kolorowania, bardzo fajna sprawa, choć myślę, że moja Mysza jeszcze na takie zabawy troszkę za mała, bo kolorowanki głównie szczelnie zamalowuje od brzegu kartki do brzegu kartki ^_^

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo, bardzo się cieszę, że zaczęłaś zabawę z filcem. I mam nadzieję, że jeszcze kogoś przekona do dziergania moja i Twoja opinia o tym, że to nic trudnego :) Wystarczy zacząć :)

      Usuń
  11. Pomysł z kółkami świetny i na pewno go wykorzystam, bo moja Zosia też nie bardzo ogarnia ten temat.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Całkiem fajna zabawka z tych kółek :) A pomysł zaczernięty z internetów ;)

      Usuń
  12. Mapy po prostu boskie! I świetne utrwalenie tego gdzie byłyście. A kółka również wykorzystam u siebie :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję. Jak są świeże wspomnienia z podróży i zdjęcia żeby bardziej się wczuć to naprawdę fajnie podróżuje się palcem po mapie :)

      Usuń
  13. Ile razy widzę te pawie oczy, tyle razy nachodzi mnie konkluzja jakie to świetne pomoce są. I ciągle o nich zapominam - idę od razu wpiszę do notesu, może wtedy nie zapomnę ;)?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Od pierwszego widzenia utkwił mi ten pomysł głęboko w pamięci i czekał aż nadarzy się okazja żeby go wykorzystać :)

      Usuń
  14. Ile razy widzę te pawie oczy, tyle razy nachodzi mnie konkluzja jakie to świetne pomoce są. I ciągle o nich zapominam - idę od razu wpiszę do notesu, może wtedy nie zapomnę ;)?

    OdpowiedzUsuń



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...